Gminny Plan Zaopatrzenia w Wodę w sytuacjach kryzysowych
To kluczowy dokument, który ma na celu zapewnienie mieszkańcom dostępu do wody pitnej oraz ochronę przed skutkami niedoboru wody w sytuacjach nadzwyczajnych (np. katastrofy naturalne, awarie sieci wodociągowych, zanieczyszczenia wody, zagrożenia związane z konfliktami zbrojnymi).
W ramach Planu określimy zapotrzebowanie w wodę w warunkach normalnych i specjalnych (w warunkach ograniczonych dostaw) oraz ocenimy istniejące zasoby i infrastrukturę awaryjną, co jest podstawą do opracowania koncepcji zaopatrzenia w wodę w sytuacjach kryzysowych.
Kluczową częścią dokumentu jest przedstawienie dokładnych procedur określających sposób działań mających na celu zaopatrzenie w wodę w warunkach specjalnych, a także określenie sił i środków do ich realizacji, ze szczególnym uwzględnieniem opracowania systemu dystrybucji wody ze studni awaryjnych.
Plan Zaopatrzenia w Wodę w Sytuacjach Kryzysowych jest integralnym elementem Gminnego Planu Zarządzania Kryzysowego i stanowi jego uzupełnienie umożliwiając wprowadzenie procedur postępowania w razie sytuacji kryzysowej.
Obowiązki samorządu w zakresie zaopatrzenia w wodę w sytuacjach nadzwyczajnych
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 757) w Polsce zbiorowe zaopatrzenie w wodę należy do zadań własnych gminy. Odpowiedzialność za dostarczenie niezbędnej ilości wody dla mieszkańców w sytuacji kryzysowej, umożliwiającej przeżycie ludzi i zwierząt hodowlanych, a także zapewnienie ciągłości produkcji żywności, spoczywa na władzach samorządów lokalnych.
Zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym z dnia 16.01.2023 r., to wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego.
Wójt, burmistrz i prezydent miasta mają obowiązek zapewnić zasoby wody niezbędne do zaspokojenia potrzeb przez co najmniej 3 dni trwania zagrożenia (w związku z wejściem w życie z początkiem roku ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej, na podstawie art. 33 ust 3).
Odpowiedzialność za następstwa wynikające z zastosowania nieodpowiednich procedur oraz niewystarczających zasobów wody ponoszą władze gminy. Kompleksowa identyfikacja, analiza i ocena zasobów związanych z dostarczaniem wody w gminach powinna stanowić podstawę skutecznego planowania działań w sytuacjach kryzysowych.
Obowiązki samorządu w zakresie zaopatrzenia w wodę w sytuacjach nadzwyczajnych
Najważniejsze elementy Planu
- Wprowadzenie
- Podstawy prawne
- Ogólna charakterystyka gminy
- Diagnoza stanu faktycznego
- Prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji kryzysowych
- Analiza zapotrzebowania na wodę w warunkach normalnych i w okresie ograniczonych dostaw, z uwzględnieniem ilości minimalnych i niezbędnych do zaspokojenia potrzeb bytowych, socjalnych oraz związanych z prowadzoną działalnością
- Ocena istniejących zasobów wodnych, ze szczególnym uwzględnieniem studni awaryjnych
- Określenie brakujących ilości w ujęciu procentowym do zaspokojenia potrzeb w zakresie ilości i wydajności ujęć wody oraz studni awaryjnych, ilości i mocy zespołów prądotwórczych, innych urządzeń i materiałów
-
Plan działań
w sytuacji kryzysowej
- Określenie zespołu i odpowiedzialności za zarządzanie dostarczaniem wody w sytuacji kryzysowej
- Komunikacja kryzysowa i opis organizacji łączności w zakresie dostaw wody w trybie awaryjnym
- Opis przysposobienia publicznych urządzeń zaopatrzenia w wodę do pracy w warunkach kryzysowych oraz wykaz prac wynikających z założonego sposobu przysposobienia w rozbiciu na poszczególne stany gotowości
- Główne zasady postępowania w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej (m. in. procedury awaryjnego dostarczania wody do mieszkańców, zarządzanie zapasami wody, opis czynności niezbędnych do wykonania w przypadku wystąpienia skażenia oddzielnie dla każdego rodzaju skażeń wraz z podaniem wielkości dawek, określenie wytycznych dot. eksploatacji, badania jakości i zapewnienia bezpieczeństwa studni awaryjnych oraz zasady działania studni awaryjnych)
- Monitorowanie jakości wody wykorzystywanej w sytuacjach kryzysowych
- Część graficzna
- Dokumentacja graficzna składająca się z map, szkiców, schematów dotyczących urządzeń zaopatrzenia w wodę w sytuacjach kryzysowych.
Plan może zawierać również elementy stosowne do potrzeb podejmowania decyzji w zakresie planowania i realizacji zaopatrzenia ludności w wodę w sytuacjach kryzysowych, w zależności od charakterystyki gminy i stanu faktycznego. Możliwe jest także zaplanowanie sposobu współpracy między gminami w zakresie udostępniania środków w zależności od wystąpienia sytuacji kryzysowej.
Jesteś zainteresowany opracowaniem?
Skontaktuj się z nami, aby otrzymać wycenę oraz omówić szczegóły!

Łukasz Żebrowski
lukasz.zebrowski@e-awos.pl
+48 575 667 768

Izabela Sadyś
izabela.sadys@e-awos.pl
+48 575 667 702

Bartosz Dolatowski
bartosz.dolatowski@e-awos.pl
+48 575 667 742