Plany Bezpieczeństwa Wody
Narzędzie mające na celu zapewnienie skutecznej kontroli systemu, zaproponowane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Obejmuje ocenę ryzyka i zarządzanie ryzykiem w całym systemie wodociągowym.
Działalność człowieka: rolnictwo, przemysł, gospodarstwa domowe są w dzisiejszych czasach głównym źródłem zanieczyszczeń wody. W ostatnich latach, odpowiednia ocena zagrożeń i gospodarowanie ryzykiem stanowi coraz większe wyzwanie. Tworzy się więc rozwiązania mające na celu minimalizować zagrożenia dla systemów zaopatrzenia w wodę. Bezpieczeństwo tych systemów zależy przede wszystkim od wnikliwej identyfikacji potencjalnych zagrożeń i określenia procedur reagowania na nie. Narzędziem, które to ułatwia jest Plan Bezpieczeństwa Wodnego (PBW). Obowiązek posiadania PBW wynika wprost z Dyrektywy EU 2020/2184, a jego transpozycja do przepisów krajowych choć mocno opóźniona – jest na zaawansowanym etapie.
Kluczem do właściwego wdrożenia jest podejście do bezpieczeństwa wodnego opartego na zarządzaniu ryzykiem
Obowiązek wykonania Planu Bezpieczeństwa Wody (PBW) wynika z Dyrektywy UE 2020/2184. Aktualnie trwają prace nad transpozycją przepisów do ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
PBW musi wykonać dostawca wody, czyli samorządowy zakład budżetowy lub spółka wodno-kanalizacyjna.
Zgodnie z polskim prawodawstwem:
Ocena ryzyka i zarządzanie ryzykiem w obszarach zasilania dla punktów poboru wody – 31 grudnia 2026
Ocena ryzyka i zarządzanie ryzykiem w systemie zaopatrzenia – 30 czerwca 2028
Ocena ryzyka w wewnętrznych systemach wodociągowych – 30 czerwca 2028
Przegląd całego PBW i ocen ryzyka: co 6 lat.
Aktualizacje: w regularnych odstępach czasu, w miarę potrzeb
Wykonanie PBW przez doświadczony zespół ekspertów, (których w Polsce jest niewielu) zajmuje nawet do 6 miesięcy.
Zakres opracowania
1. Przygotowanie charakterystyki obszarów zasilania dla punktów poboru wody
2. Opis systemu zaopatrzenia w wodę do spożycia
3. Identyfikacja zagrożeń i możliwych zdarzeń niebezpiecznych.
4. Ocena kontroli ryzyka obejmująca:
a) Postanowienia ogólne
b) Analiza ryzyka
c) Ewaluacja ryzyka
d) Identyfikacja środków bezpieczeństwa
e) Walidacja środków bezpieczeństwa
f) Wdrożenie środków bezpieczeństwa
g) Określenie wskaźników monitoringu środków bezpieczeństwa
h) Określenie działań wspierających
i) Weryfikacja procesu zarządzania ryzykiem
5. Podsumowanie zaleceń
6. Propozycje harmonogramu wdrożeń procedur i zaleceń

Korzyści z wdrożenia PBW
- lepsze przygotowanie na sytuacje kryzysowe,
- zebranie informacji o całym systemie zaopatrzenia w wodę w jednym miejscu,
- usystematyzowanie informacji, uwypuklenie słabych stron obecnego systemu,
- określenie zagrożeń i ich ewentualnych skutków dla zdrowia odbiorców,
- określenie najbardziej skutecznych działań w celu minimalizacji ryzyka oraz sposobów ich wdrażania,
- wskazanie działań naprawczych, niezbędnych inwestycji,
- wskazanie hierarchii postępowania i procedur w przypadku wystąpienia zagrożenia,
- ochrona zdrowia publicznego i budowanie zaufania mieszkańców.
Trudności w opracowywaniu PBW
- złożoność systemów zaopatrzenia w wodę,
- identyfikacja ryzyka,
- ocena ryzyka,
- współpraca międzyinstytucjonalna,
- koszty i ograniczone zasoby,
- niski poziom świadomości występujących i potencjalnych zagrożeń.
Jesteś zainteresowany opracowaniem?
Skontaktuj się z nami, aby otrzymać wycenę PBW oraz omówić szczegóły!

Łukasz Żebrowski
lukasz.zebrowski@e-awos.pl
+48 575 667 768

Izabela Sadyś
izabela.sadys@e-awos.pl
+48 575 667 702

Bartosz Dolatowski
bartosz.dolatowski@e-awos.pl
+48 575 667 742